تحقیق جامع با موضوع تولید ناب

جزییات فایل

فایل حاضر شامل یک عدد فایل ورد و پی دی اف ۲۱ صحفه ای میباشد

تولید ناب

تولید ناب در سال های پایانی جنگ جهانی دوم توسط تاایچی اوهنو در شرکت خودروسازی تویوتا در کشور ژاپن مطرح گرددید. بحث تولید ناب در سال ۱۹۹۰ توسط جیمز ووماک و همکارانش از دانشگاه MIT در قالب یک کار تحقیقی با عنوان «ماشینی که جهان را تغییر داد» منتشر گردید. او و همکارانش تولید ناب زا تقریباً به عنوانی ترکیبی از مدل تولید سنتی و کنترل اجتماعی در محیط تولید ژاپنی می شناسند. جیمز ووماک معتقد است که سه ویژگی اصلی باید در محصولات تولیدی وجود داشته باشد تا منجر به رضایت مندی همیشگی مشتریان شود:

  • تولید محصولات با کیفیت بالا به صورت مداوم، ۲)تولید محصولات با هزینه پایین و قابل رقابت و ۳)تحویل محصول به مشتری در زمان مناسب.

بنابراین بحث تولید ناب و سایر شیوه های تولیدی با صنعت خودروسازی گره خورده است و برای توصیف شیوه تولید ناب نیاز به بررسی شیوه تولید دستی و انبوه است تا با مقایسه آنها و تولید ناب، تفاوت و امتیازاتشان معلوم گردد.

تولید دستی

یک تولید دستی از کارگران بسیار ماهر و ابزارهای ساده اما انعطاف پذیر استفاده می کند تا دقیقاً آنچه را بسازد که مشتری می خواهد. برخی مشخصه های تولید دستی عبارتند از:

  • وجود نیروی کاری ماهر.
  • وجود سازماندهی بسیار غیرمتمرکز.
  • به کارگیری ابزارآلات ماشینی چندکاره.
  • حجم بسیار پایین تولید.

همچنین از ضعف های تولید دستی این است که قیمت محصول بالا بوده و در صورت افزایش حجم تولید، قیمت پایین نمی آید. (امروزه در مورد ماهواره ها و سفینه های فضایی که برجسته ترین تولیدات دستی هستند همین مشکل وجود دارد).

از مشکلات دیگر تولیدکنندگان دستی این است که معمولاً فاقد سرمایه مالی و انسانی کافی هستند که به دنبال نوآوری ها و پیشرفت های اساسی حاصل می شود. اما با این حال محصولات دستی و سفارشی همچنان بازار خود را حفظ کرده است چرا که برخی از مشتریان نیازها و سلیقه های خاصی دارند که فقط این شیوه تولیدی پاسخگوی نیازهای آنهاست.

تولید انبوه

تولیدگر انبوه در طراحی محصولات از متخصصان ماهر استفاده می کند. اما این محصولات توسط کارگران غیرماهر ساخته می شوند که ماشین آلات گران و تک منظوره را هدایت می کنند. این محصولات هم شکل ماشینی، در حجم بسیار بالا تولید می شوند. از آنجا که تولید محصول جدید محتاج تغییر کل سیستم است، بسی گرانتر از محصول قبلی خواهد شد. از این رو تولید کننده انبوه تا جایی که ممکن باشد، از نوآوری در طرح خودداری می کند. در نتیجه محصول، به قیمت از دست رفتن تنوع و به دلیل وجود روش های کاری که برای کارکنان کسالت بار است، ارزانتر در اختیار خریدار قرار می گیرد.

 

 

 

 برخی از مشخصه های تولید انبوه عبارتند از:

  • نیروی کار: تقسیم کار تا هر جا که امکان دارد. در کارخانه های با تولید انبوه، کارگر مونتاژ کننده تنها به چند دقیقه تعلیم و آموزش نیاز دارد.
  • سازماندهی: با استفاده از ادغام عمودی کامل، تولید کننده انبوه سعی می کند که از مواد اولیه تا سایر قطعات را خود تولید کند. ولی مشکل ادغام عمودی کامل، دیوان سالاری وسیع است.
  • ابزارها: از ابزارآلاتی که فقط در هر زمان یک وظیفه را انجام می دهد، استفاده می کند که این کار صرفه جویی زیادی در زمان آماده سازی ماشین آلات به وجود می آورد.
  • محصول: محصولات تنوع کمی دارند و قیمت های آن ها به خاطر تنوع کم، روند نزولی پیدا می کنند.

تولید ناب

زادگاه تولید ناب در شرکت تیوتا در جزیره ناگویا در ژاپن است. نخستین پیروزی خانواده تویودا در صنعت ماشین آلات نساجی بود و در دهه ۱۹۳۰ به دلیل نیاز شدید دولت، شرکت مذکور وارد صنعت وسایل نقلیه موتوری گردید. در آن سال ها این شرکت با مشکلاتی از قبیل بازار داخلی کوچک، نیروی کار ثابت، فقدان سرمایه کافی و رقبای خارجی علاقه مند به بازار ژاپن، روبرو بود.

در آن سال ها، ای جی تویودا با مهندس شرکت، تاایچی اوهنو به آمریکا سفر کرده و از شرکت اتومبیل سازی فورد بازدید به عمل آوردند و نهایتاً به این نتیجه رسیدند که اصول تولید انبوه قابلیت پیاده سازی در ژاپن را ندارد و این سیستم پر ازمودا (اتلاف) است. بر همین اساس، آنها شیوه جدید از تولید را که بعدها تولید ناب نام گرفت، ایجاد کردند.

برچسبها
محصولات مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

0