مقاله: ارزیابی پایداری جاده ها به کمک بتن متخلخل

فایل زیر شامل

۱- عدد فایل ورد(قابل ویرایش) مقاله به همراه فایل پی دی اف به تعداد ۱۰ صفحه است

عنوان : ارزیابی پایداری جاده ها به کمک بتن متخلخل

 

 

علی اکبر رمضانیانپور[۱]، علیرضا جوشقانی[۲].

                                                عضو هیئت علمی دانشكده مهندسي عمران و محيط زيست،

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران، گرایش مهندسی و مدیریت ساخت

 

 

 

چكيده

“مهندسی سبز ” از جدیدترین تکنولوژی ها برای پایداری در طراحی ساختمان هاست که اخیرا در ساخت بزرگراه ها به اجرا در آمده است. مفاهیم متعددی از توسعه پایدار در طراحی و ساخت و ساز جاده ها اعمال شده است که از جمله آن می توان برنامه ریزی بلند مدت، روش ها و فناوری های جدید، تکنیک های مدیریت ساخت و ساز و استفاده مجدد از منابع را نام برد. مهندسی سبز بخشی از هدف جهانی پایداری دراز مدت به منظور پاسخگویی به نیازهای امروزی، بدون به خطر انداختن آینده، می باشد. امروزه سیستم های مورد استفاده برای رتبه بندیِ طراحی ها با رویکرد انرژی و محیط زیست (LEED) به شدت در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند، ولی متاسفانه این برنامه ها تنها برای رتبه بندی ساختمان ها کاربرد دارند. چنین معیارهای برای رتبه بندیِ ساخت و ساز جاده ها وجود ندارند. فقط یک تلاش مستند برای انطباق سیستم درجه بندی LEED به ساخت بزرگراه ها وجود دارد، که نتایج آن محدود است. این مقاله به تجزیه و تحلیل سیستم درجه بندی چند معیاره با توجه به روسازی بتن بر روی پروژه های جاده های محلی توسعه یافته می پردازد. این روسازی با توجه به خصوصیاتی که به همراه دارد، می تواند در راستای پایداری محیط زیست عمل کند.

 

 

واژه‌هاي كليدي: بتن متخلخل پایداری – محیط زیست LEED – مهندسی سبز

 

 

 

 

۱– مقدمه

در طی ده سال گذشته یک حس جدیدی از آگاهی زیست محیطی در سراسر جهان به وجود آمد. در ایالات متحده نگرانی های زیست محیطی به تدریج از آغاز دهه ۱۹۷۰ با شروع هوای تمیز و آب پاک آغاز شد. از آن زمان به بعد آگاهی زیست محیطی تقریبا در هر بخش از زندگی نفوذ پیدا کرده است. در مهندسی عمران “ساختمان سبز” جنبشی را در سال ۲۰۰۰ رقم زد که شورای ساختمان سازی سبز ایالات متحده بصورتی پایدار و قاطع سیستم رتبه بندی LEED [3] را به وجود آورد[۱]. LEED از عبارت رهبری در طراحی انرژی و محیط زیست بوجود آمده است. سیستم درجه بندی LEED  یک چارچوب به منظور ارزیابی عملکرد یک ساختمان به منظور دستیابی به اهداف ساختمان پایدار برای طراحی، ساخت و ساز و بهره برداری است.

این مقاله در مورد استفاده از اصول ساخت و ساز سبز اعمال شده به طراحی و ساخت و ساز بزرگراه می باشد. در حال حاضر استانداردهای طراحیLEED  و اصول آن در حال تبدیل شدن به امری عادی در ساخت و ساز ساختمان های جدید در سراسر جهان می باشد. LEED  شامل جنبه های مختلف از جمله اجزای ساختاری، معماری و بهره برداری از ساختمان است. با این حال، یک ارتباط روشن و یا اشاره ای به شیوه های ساخت پیشنهاد شده برای ساخت و ساز راه در مقیاس مشابه وجود ندارد. هدف از این مقاله توسعه و بحث در مورد مقیاس چند معیاره است که به راحتی می توان در پروژه های راه استفاده کرد.

علاوه بر این، این تحقیق، امکان واقعی طراحی سازگار با محیط زیست را برای بزرگراه ها با تجزیه و تحلیل اقتصادی ترکیب شده است، بررسی می کند. از طریق بررسی عوامل مختلف اقتصادی یک مدل چرخه هزینه عمر کاربرد برای پروژه های راه های مختلف مشخص خواهد شد. به منظور پیش بینی هزینه زندگی از عناصر ساخت و ساز های مختلف باید از ادبیات تحقیق، تولید کنندگان مواد، سازمان حمل اطلاعات جمع آوری شود. هنگامی که عوامل مختلف هزینه شناسایی می شوند، می توان آنها را به یک مدل به منظور برآورد هزینه های پروژه و یا تغییر در هزینه چرخه عمر یا با استفاده کردن از روش های مختلف و یا نکردن تبدیل کرد. مدل مورد استفاده به منظور تعیین هزینه عمر توسعه یافته و یک مقایسه بین گزینه های مختلف ساخت و ساز پایدار انجام شده است. به عنوان یک نتیجه نهایی، از طریق تحقیقات انجام شده و مدل توسعه یافته، گزینه های ساخت و ساز سبز مقرون به صرفه ساخته شده تعیین خواهد شد.

هدف از این مقاله بررسی تلاش های موجود در زمینه پایداری و سیستم های امتیازدهی به منظور توسعه ارتباط بین روش های موجود و چارچوب های ساخت و ساز ساختمان و انطباق آن ایده ها به راه می باشد. شیوه های مختلفی پیشنهاد شده، بهترین شیوه های مدیریت و ساخت و ساز و طراحی، روش هایی است که برای بهتر شدن شرایط راه می باشد. با این حال، نه یک روش جهانی که به طور گسترده ای پذیرفته شده باشد وجود دارد و نه یک روش خاص که تکنیک های کمی روش های ساخت و ساز راه، مواد، و یا شیوه های آن را نشان دهد. هدف این است که یک چارچوب برای راه ایجاد شود که بر پایداری متمرکز باشد. این سیستم نرخگذاری باید هم کمی و هم کیفی باشد و به راحتی در پروژه های راه های مختلف استفاده شود. طراحی توسعه پایدار با استفاده از یک رویکرد جامع، شامل طراحی اولیه با ویژگی های است که اثر مثبتی بر محیط زیست و جامعه داشته باشد.

از طریق تکمیل این پژوهش، یک چارچوب توسعه یافته بوجود می آید که به طرح مولفه های کلیدی از مراحل مختلف برنامه ریزی، طراحی، ساخت و ساز و عملیاتی منجر خواهد شد. هدف این است که این چارچوب جنبه های مختلف یک پروژه راه در نظر بگیرد و به اندازه کافی جامع باشد تا بتوان به عنوان یک اندازه گیری کمی استاندارد در پروژه های راه های مختلف استفاده شود. دامنه اصلی تحقیقات انجام شده بر روی عوامل مربوط به ساخت و ساز راه تمرکز می کند.

 

۲- بررسی توسعه پایدار

در سال ۱۹۸۷ در کمیسیون جهانی محیط زیست و توسعه “پایداری” به عنوان “برآوردن نیازهای حال حاضر بدون به خطر انداختن توانایی نسل های آینده برای رفع نیازهای خود” تعریف شد[۲]. این تعریف از آن زمان به بعد به طور گسترده ای تبدیل به تعریف پذیرفته از پایداری شد. پایداری در حال حاضر روند جهانی است و در هر جنبه ای از زندگی استفاده شود. جنبش پایدار معمولا به عنوان “سبز” نامیده می شود. تمرکز اصلی پایداری بر صنایع انرژی بر بوده و کسانی که انرژی کارآمد تر تولید می کنند و کمتر یک خطر زیست محیطی محسوب می شوند، است.

همانطور جنبش پایداری در سراسر جهان بوجود آمده است، ایده های متعددی و روش پیشنهاد برای دستیابی به کارایی در طراحی ساختاری و روند ساخت و ساز وجود دارد. تا کنون تمرکز اصلی در طراحی سازگار با محیط زیست، در مهندسی عمران، در ساختمان بوده است.  LEEDکه مخفف رهبری در انرژی و طراحی زیست محیطی است و از سال ۲۰۰۰ این سیستم درجه بندی به طور گسترده ای مورد پذیرش ترین برای پایداری می باشد[۳]. سیستم درجه بندی LEED  به اجزای مختلف هم محل ساخت و طراحی سازه می پردازد. در انگلستان BREEAM [4](روش ارزیابی زیست محیطی پژوهش ساخت) شبیه به سیستم LEED  می باشد.

 

۲-۱  تعریف پایداری



۱- مركز تحقيقات تكنولوژي و دوام بتن، دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (aaramce@aut.ac.ir)

۲- دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر  (joshaghani@aut.ac.ir)

 

[۳] Leadership in energy and environmental design

[۴] Building research establishment environmental assessment method

 

12000 تومان – خرید
درباره این محصول نظر دهید !