پاورپوینت : ارائه برنامه ریزی و مدیریت پروژه

  • فایل زیر شامل

    ۱- عدد فایل پاور(قابل ویرایش) به تعداد ۸۳ اسلاید است

    قسمتی از متن پاور

  • نام دوره
  • برنامه ریزی و مدیریت پروژه
  • مدرس دوره دکتر علی زنگانه
  • منابع مورد استفاده
  • مدیریت وکنترل پروژه علی حاج شیر محمدی
  • برنامه ریزی و کنترل پروژه محمود نادری پور
  • کنترل پروژه مجید سبزه پرور
  • تابستان ۱۳۹۶
  • پيدايش گونه‌اي جديد از تلاشهاي انساني تحت عنوان
  • پروژه
  • مصریان باستان در حدود ۶۰۰۰ سال پیش مفاهیم برنامه ریزی، زمانبندی و کنترل پروژه را در احداث بنای عظیم اهرام ثلاثه به کار بستند.
  • در سال ۱۹۱۷ گانت چارت بعنوان نخستین ایده های حاصل از تحقیقات در زمینه برنامه ریزی و زمانبندی پروژه ها معرفی شد.
  • در اواسط دهۀ ۱۹۵۰ چند تیم تحقیقاتی مستقل، رویه های مشابهی را برای برنامه ریزی، زمانبندی و کنترل پروژه ها ارائه نمودند. بکارگیری این روشها در تحقیقات صورت گرفته، منجر به ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش در زمان و هزینه تکمیل پروژه های مورد بررسی شد.
  • در سال ۱۹۵۷، بخش تحقیق در عملیات سازمان مرکزی تولید برق بریتانیا روشی را برای کاهش زمان تعمیر یک دستگاه ژنراتور بکار بست که منجر به معرفی مسیر بحرانی شد.
  • کارکنان شرکت هواپیمایی Lockheed Aircraft؛ شرکت مشاوره Booz, Alien, and Hamilton؛ و نیروی دریایی ایالات متحده در سال ۱۹۵۹ با بکارگیری تکنیک PERT در برنامه ریزی، زمانبندی و کنترل پروژه ساخت موشک پولاریس موفق به کاهش زمان و هزینه پروژه شدند.
  • Due Pont and Remington and Univac، در سال ۱۹۵۹ مدل پایه ای زمان/ هزینه و روش مسیر بحرانی (CPM) را جهت کاهش زمان صرف شده برای تعمیرات، نگهداری و بازسازی دستگاهها ارائه نمودند.
  • تاریخچه توسعه مفاهیم

تعريف پروژه

  • مجموعه تلاش هاي موقتي براي تحقق يک تعهد در ايجاد يک محصول يا ارائه خدمات مشخص ميباشد.
  • مجموعه اي از فعاليتها براي دستيابي به منظور خاص يا هدف خاص انجام ميگيرد.
  • مجموعه اقدامات و عمليات خاص که داراي روابط منطقي با يکديگر است بوده و براي نيل به هدف يا اهداف معيني انجام ميشود.

برخي تعاريف ديگر

  • فعاليت : کوچکترين جزء عملياتي تشکيل دهنده يک پروژه را گويند.
  • مثلاً جوش کاري،اجراي آسفالت، اجراي فونداسيون ، … در يک پروژه سازه
  • مدت فعاليت : مدت زمان انجام يک فعاليت در پروژه را مدت فعاليت گويند. اين زمان ميتواند کم يا زياد باشد اما صفر يا بي نهايت ممکن نيست.
  • منابع: به کليه امکانات و وسايلي گفته ميشود که براي انجام آن فعاليت مورد نياز است. که به سه دسته عمده تقسيم ميشوند:
  • ۱- منابع انساني ۲- ماشين آلات و تجهيزات ۳- مواد و مصالح

ویژگی های مطالعاتی مدیریت پروژه

  • -از نظر هدف:کاربردی
  • -از نظر ماهیت:مهندسی
  • -از نظر گرایش:صنایع و مدیریت
  • -از نظر بهره وران:مدیران-سرپرستان-مدیران اجرایی-کارفرمایان-پیمانکاران

تحول در رویکرد های عملکردی مدیریت

  • رئیس:مسئول نهایی– نفر اول سازمان
  • مدیر:مهارت در برنامه ریزی-سازماندهی-هماهنگی-نظارت
  • رهبر :هدایت کردن-تولید انگیزه -تحت تاثیر قرار دادن
  • کارآفرین:با طرح و برنامه-قدرت حل مسئله-تفکر پروژه

برای فهم پروژه باید ابتدا باید تفکر پروژه ای را پذیرفت

  • تفکر پروژه ای یعنی درک چگونگی اجرای امور با تحلیل فرآیند انجام آن ، برای حل یک مسئله خاص یا ارائه یک محصول یا خدمت خاص
  • ویژگی های تفکر پروژه ای برای مدیران
  • دوری جستن از حرف های کلی
  • دوری جستن از ابهام در تحلیل موضوعی مسائل
  • ارائه فرآیند انجام امور
  • دقیق و مشخص صحبت کردن
  • برای هر اقدامی معیار داشتن
  • تفکری ارزشمند است که نتیجه آن قابل اندازه گیری باشد

انواع پروژه

  • ۱– پروژه اجرايي:
  • همانند احداث پالايشگاه، احداث سد ، احداث ساختمان و …
  • ۲- پروژه مطالعاتي و تحقيقاتي:
  • همانند مطالعه توجيه اقتصادي يک پروژه، مطالعات اجتماعي و فردي يک منطقه يا شهر و …
  • ۳- پروژه خدماتي :
  • همانند زيبا سازي شهر، بهبود ترافيک ، دفع زباله و …

ويژگي هاي پروژه

  • موقتي بودن
  • داراي هدف يا اهداف تعيين شده مي باشد.
  • همواره محدوديتهايي به پروژه اعمال مي شوند.
  • داراي چرخه حيات مي باشد.
  • هر پروژه پديده اي يکتا است.
  • همواره با عدم قطعيت همراه است.

چرخه حيات پروژه

  • زمـــان
  • شروع آهسته
  • رشد
  • اوج
  • آغاز زوال – نزديک به اختتام
  • اختتام و پايان کار
  • ميزان کوشش (منابع)
  • هزينه
  • پيشرفت

محدوديت‏هاي پروژه

  • هزينه
  • زمان
  • سقف بودجه
  • برنامه زماني
  • عملکرد (کيفيت)
  • عملکرد (کيفيت) مطلوب
  • هدف

  • برنامه ریزی پروژه
  • ( از نظر قطعیت یا عدم قطعیت )
  • ۱- روشهای قطعی برنامه ریزی شبکه:
  • مسیر بحرانی(cpm) و شبکه های PN
  • زمان فعالیتها قطعی است ( تنوع روابط وابستگی در شبکه های PN است)
  • ۲- روش احتمالی برنامه ریزی شبکه ( شبکه های GERT, PERT )
  • زمان فعالیتها احتمالی و یا ترکیبی از احتمالی و قطعی هستند.
  • با وجودی که زمان و هزینه احتمالی است روشهای قطعی به علت سادگی کاربرد بیشتری دارد.
  • برای برنامه ریزی پروژه از روشهای دقیق – مدلهای ریاضی- روشهای هیوریستیک می توان استفاده نمود.
  • در گرت فعالیتها احتمالی هستند و ممکن است یک فعالیت انجام نشود . زمانها می توانند دارای هر توزیع پیوسته ای باشند و محدودیتهای مسیر بحرانی , شبکه پیش نیازی و پرت وجود ندارد.
  • GERT:(Graphical Evaluation & Review Technique)
  • فن تکنیک ارزیابی و بازنگری گرافیکی
  • PERT:(Program Evaluation & Review Technique)
  • فن ارزیابی و بازنگری پروژه
  • CPM: Critical Path Method
  • مسیر بحرانی

  • مرحله آغازین
  • مرحله کنترل
  • مرحله اجرا
  • مرحله برنامه ریزی
  • مرحله اختتامی
  • مرحله آغازین
  • مراحل مدیریت پروژه:
  • ۱- فرآیند های آغازین: مدیریت قرارداد ها , تکنیک های تهیه مناقصه , پروپوزالها, منشوره پروژه, اطلاع از قوانین و مسائل حقوقی
  • ۲- فرآیندهای برنامه ریزی ( project planning)
  • ۳- فرآیند اجرایی
  • ۴- فرآیند کنترل
  • ۵- فرآیند های پایانی: مستند سازی پروژه , اختتام قرارداد

همپوشاني فرآيندهاي پنجگانهPMBOK

  • فاز شروع
  • سطح
  • فعاليت
  • فاز پايان
  • فرآيندهاي
  • آغازين
  • فرآيندهاي
  • برنامه ريزي
  • فرآيندهاي اجرايي
  • همپوشاني(Overlap) فرآيندهاي پنجگانه در شکل زير نشان داده شده است.
  • فرآيندهاي
  • پاياني
  • فرآيندهاي کنترلي

مديريت پروژه

  • مديريت پروژه عبارتست از به‏کارگيري دانش‏ها، مهارت‏ها، ابزار و تکنيک‏هاي لازم در اداره جريان اجراي فعاليت‏ها، به‏منظور نيل به اهداف پروژه و انتظارات کارفرما.
  • اصول و مفاهيم مديريت پروژه
  • ابزارهاي کنترل پروژه
  • دانش تخصصي پروژه
  • مديريت عمومي

مديريت پروژه-ادامه

  • براي اجراي هر پروژه، مجموعه فرايندهاي مختلف صورت مي‏گيرد. يک فرايند شامل مجموعه فعاليتهاي لازم‏الاجرا براي حصول به يک نتيجه مشخص است. اين فرايندها توسط مجريان پروژه انجام مي‏شود.
  • فرايندهاي مديريت پروژه
  • فرايندهاي تهيه محصول پروژه (تهيه، توليد و ارايه محصول)

مراحل انجام پروژه

  • بطور کلي مراحل انجام يک پروژه را ميتوان بصورت ذيل بيان کرد:
  • مطالعات مرحله يکم(مطالعات توجيهي)
  • مطالعات
  • مراحل انجام پروژه مطالعات مرحله دوم(طراحي تفصيلي)
  • اجرا (مرحله سوم)
  • که معمولاً مراحل ۱ و ۲ و نظارت بر اجراي مرحله ۳ توسط مشاورانتخاب شده از طرف کارفرما انجام ميشود و اجرا توسط پيمانکار مورد نظر کارفرما.

وظايف مدير پروژه

  • ايجاد هماهنگي لازم در اجراي فعاليتها براي کاربرد مناسب منابع و امکانات، به منظور رسيدن به هدف نهايي پروژه ، وظيفه اصلي مدير پروژه است.
  • وظائف
  • وسائل
  • ضمن اجرا قبل از اجرا
  • مسئوليت هاي مديريت
  • برنامه ريزي
  • کنترل
  • سيستم هاي اطلاعاتي
  • تکنيک هاي
  • CPM-PERT-GERT

كاركرد مديريت پروژه در چيست ؟

  • فنون مديريت ‌پروژه سوالات زير را پاسخ‌ مي‌گويند :
  •    –  چگونه مي‌توان كارهاي لازم براي اتمام موفقيت‌آميز پروژه را تعريف ‌كرد ؟
  •    –  مدت ‌زمان اجراي پروژه چقدر خواهد بود و چه هزينه‌اي در بر خواهد داشت ؟
  •    – چگونه مي‌توان گروه مناسب ‌كاري براي اجراي پروژه ايجاد نمود ؟
  •    –  چه مقدار كار و وظايف را بر عهده‌ يك‌ نفر مي‌توان‌ گذاشت و چگونه مي‌توان از اجراي آن اطمينان‌ يافت ؟
  •    – چگونه مي‌توان انگيزه‌ كاري را در بين افراد يك‌ گروه زنده ‌نگه‌ داشت ؟
  •    –  چگونه بايد با افزايش‌ هزينه‌ها برخورد كرد ؟
  •    –  آيا بودجه و هزينه تحت‌ كنترل است ؟
  •    –  در چه ‌مواقعي و كجا ، پروژه در معرض شكست قرار مي‌گيرد ؟
  •    – براي اطمينان از انجام به‌موقع كارها چه‌ بايد نمود ؟
  •   –   آيا مي‌توان تشخيص‌ داد كه پروژه واقعا بر روي برنامه حركت ‌مي‌كند يا خير ؟

برنامه ريزي پروژه – کنترل پروژه

  • برنامه ريزي، بر روي تعيين اهداف و جهت ها متمرکز است و کنترل، کارها را به سمت آن هدف و جهت ها هدايت ميکند.
  • برنامه ريزي، منابع را به فعاليتها تخصيص ميدهد و کنترل، براي استفاده مؤثر و مناسب از منابع کوشش ميکند.
  • برنامه ريزي، عواملي مثل نوع فعاليت، حجم و اندازه فعاليت، مدت زمان اجرا، منابع مصرفي و… را براي فعاليتها پيش بيني ميکند و کنترل پروژه در عمل آنها را تدقيق ميکند.
  • برنامه ريزي، انگيزه لازم را به منظور دستيابي به اهداف تعيين شده در کارکنان ايجاد ميکند و کنترل، در صورت نيل به اهداف، براي تشويق آنها مورد استفاده قرار ميگيرد.

فرايند برنامه ريزي و کنترل پروژه

  • برنامه ريزي پروژه
  • کنترل پروژه

نمودار فرايند برنامه ريزي و کنترل پروژه

  • بلي
  • بلي
  • بلي
  • بلي
  • بلي
  • شروع
  • ۱- تعريف و تعيين مشخصات پروژه
  • ۳- تعيين پارامترهاي برنامه ريزي پروژه
  • ۲ – طراحي WBS و تعيين فعاليتهاي پروژه
  • ۴- تعيين سازمان و روش اجرا، پارامترهاي برنامه ريزي فعاليتها و رسم شبکه
  • ۵- تهيه برنامه زمانبندي اوليه پروژه
  • ۸- تخصيص منابع
  • ۱۰- ايجاد اصلاحات در صورت لزوم
  • ۹و۲۳- تصميم گيري مدير پروژه
  • ۶- آيا
  • برنامه زمانبندي قابل
  • قبول است؟
  • ۷- آيا
  • برنامه زمانبندي قابل
  • اصلاح است؟
  • ۱۱- تعيين دوره کنترل
  • ۱۲- تعيين روند پيشرفت برنامه اي پروژه در طول اجرا
  • ۱۳- بودجه ريزي پروژه
  • ۱۴- جمع آوري اطلاعات واقعي اجراي فعاليتها در انتهاي هر دوره کنترل
  • ۱۵-
  • آيا پروژه به اتمام رسيده است؟
  • ۱۷-
  • آيا وضعيت واقعي با برنامه تطابق دارد؟
  • ۱۶- تهيه
  • گزارش نهائي
  • جامعي از
  • اجراي کل
  • پروژه
  • پايان
  • ۱۸- تهيه گزارش دوره اي پيشرفت
  • ۱۹- تعيين علل مغايرتها
  • ۲۲- تهيه گزارش دوره اي پيشرفت پروژه و علل مغايرتها
  • ۲۰- آيا
  • مغايرتهاي موجود ناشي از
  • اشکال در برنامه است؟
  • ۲۱- اقدام
  • جهت ايجاد
  • اصلاحات در
  • برنامه و تهيه
  • گزارش دوره اي
  • پيشرفت پروژه
  • به همراه
  • اصلاحات
  • ايجاد شده

گام هاي برنامه ريزي و کنترل پروژه

  • ۱۳- بودجه ريزي پروژه
  • ۱۴- جمع آوري اطلاعات واقعي
  • ۱۵- مرحله زماني انجام پروژه
  • ۱۶- تهيه گزارش نهايي
  • ۱۷- تطابق با برنامه
  • ۱۸- تهيه گزارش دوره اي
  • ۱۹- تعيين علل مغايرتها
  • ۲۰- وجود يا نبود اشکال در برنامه
  • ۲۱- اقدام جهت ايجاد اصلاحات
  • ۲۲- تهيه گزارش دوره اي
  • ۲۳- تصميم گيري مدير پروژه
  • ۱- تعريف پروژه و تعيين مشخصات آن
  • ۲- طراحي ساختار اجزاي WBS
  • ۳- تعيين پارامتر هاي برنامه ريزي پروژه
  • ۴- تهيه اطلاعات فعاليتها و شبکه پروژه
  • ۵- تهيه برنامه زمان بندي اوليه پروژه
  • ۶- قابل قبول بودن برنامه
  • ۷- قابل اصلاح بودن برنامه
  • ۸- تخصيص منابع
  • ۹- تصميم گيري مدير پروژه
  • ۱۰- اقدام براي ايجاد اصلاحات
  • ۱۱- تعيين دوره کنترل
  • ۱۲- تعيين درصد پيشرفت پروژه

  • پروژه: مفهوم پروژه در مدیریت پروژه در مقابل فعالیتهای دوره ای و مداوم در سازمانها و موسسات مطرح می شود .مجموعه فعالیتهای موقتی برای تحقق یک تعهد و ایجاد یک محصول یا ارایه خدمات مشخص
  • ۱- پروژه یک کار منحصر به فرد , جدید و غیر تکراری است.
  • فعالیت از لحاظ تکرار
  • اگر کار دارای ویژگی منحصر به فرد باشد : برنامه ریزی و کنترل پروژه
  • اگر کار به صورت متناوب انجام پذیرد: فرآیند تجاری و تولیدی: سایر روشها ی برنامه ریزی تولیدی و مدلسازی
  • مثالهایی از پروژه: احداث سد ساختن یک بزرگراه معرفی یک محصول جدید انجام تعمیرات اساسی یک کارخانه راه اندازی یک خط تولید برگزاری یک سمینار بین المللی تهیه فیلم سینمایی تالیف یک کتاب نوشتن یک نرم افزار
  • فعالیتهای پروژه بطور کامل و تفصیلی شناخته شده نیستند.-۱
  • ۲- فعالیتهای پروژه برای متخصصان نیز علیرغم اینکه قبلا ممکن است کارهای شبیه به ان را انجام داده باشند جدید و تازه است
  • ۳- افراد و محیط پروژه ممکن است متفاوت باشد و حتی تجهیزات و امکانات دستخوش تغییر گردد
  • ویژگیهای کار منحصر به فرد

  • ۲- پروژه برای تحقیق یک نتیجه عینی انجام می شود که بعد از اتمام پروژه این نتیجه در قالب یک محصول , ارائه خدمت یا تعهد بطور مشهود قابل تحویل باشد.
  • deliverable : اقلام فابل تحویل
  • نام پروژه باید براساس قلم نهایی قابل تحویل باشد نه بر اساس هدف
  • پروژه احداث خط لوله بین ایران و روسیه به جای پروژه بهبود گازرسانی
  • ۱- روشهای زیادی برای بهبود گازرسانی وجود دارد.
  • ۲- قابلیت اندازه گیری نتیجه و درصد پیشرفت پروژه افزایش می یابد
  • ۳- به پیمانکار قدرت مانور بالایی می دهد
  • در مورد پروژه های عمرانی تعریف اقلام قابل تحویل امکان پذیر است. اما در پروژه طراحی کارخانه اقلام نهایی مشخص نیست بنابراین گزارش تفصیلی طراحی کارخانه را می توان به عنوان نام پروژه قرار داد.

  • ۳- پروژه موقتی است . یک نقطه شروع ویک نقطه پایان مشخص دارد و زمان آن نا محدود نیست
  • فرآیند احداث سد یک پروژه است ولی بهره برداری از آن پروژه نیست, زیرا علاوه بر تکراری بودن پایانی ندارد.
  • فرآیند تالیف یک کتاب ی پروژه است ولی بهره برداری از آن پروژه نیست.
  • ۴- پروژه را می توان به بسته های کاری مشخص ،غیر تکراری و گسسته تقسیم کرد که هر یک از آنها دارای زمان محدودی بوده و روابط وابستگی بین آنها حاکم است.
  • قلم نهایی پروژه باید قابل شکستن به بسته های کاری کوچکتر باشد که هر کدام می تواند ماهیت پروژه داشته باشد یعنی خواص غیر تکراری ،موقتی بودن و قابلیت تحویل شدن را دارا باشند.
  • گزارش تفصیلی طراحی کارخانه
  • گزارش امکان سنجی
  • گزارش بازار
  • گزارش فنی
  • گزارش مالی
  • تهیه فیلم سینمایی
  • فیلمنامه
  • کارگردانی
  • آهنگ سازی
  • مونتاژ
  • تخلیه نفت از نفت کش یا تولید انبوه یک محصول نمی تواند به عنوان پروژه مطرح گردد.زیرا قابل تبدیل به اجزای گسسته و مجزا از هم نیست.
  • اگر فعالیتی قابل شکستن به بسته های کاری قابل تحویل کوچکتر((WBS نباشد نمی توان آنرا به کمک تکنیکهای مدیریت پروژه برنامه ریزی نمود.

  • ۵- هر یک از فعالیتها نیازمند منابع کاری ومصرفی مختلفی هستند.
  • (Resource) منابع
  • منابع کاری منابع تجدید پذیر
  • منابع مصرفی منابع تجدید ناپذیر
  • (renewable resource) (working or labor)
  • (non-renewable resource) (material)
  • معمولا ماهیت منابع کاری بگونه ای است که با اتمام یک فعالیت یا بسته کاری منابع تخصیص یافته به ان آزاد شده و می توان به سایر فعالیتها اختصاص داد.
  • منابع کاری تجدید ناپذیر
  • منابع کاری تجدید پذیر
  • شامل انواع ملزومات و مواد مصرفی
  • مثل: گچ- آجر-سیمان-کاغذ-رنگ و…
  • مشخصه اصلی: با اتمام یک فعالیت مقدار منابع برآورد شده به اتمام می رسد.
  • شامل نیروی انسانی و تجهیزات
  • انسانی: کارگر ، بنا،مهندس
  • تجهیزات: کامیون، لودر، بیل مکانیکی
  • مشخصه اصلی:با اتمام یک فعالیت منابع واگذار شده به آن ازاد یا بیکار می گردد.

  • ۶- بودجه آن محدود و قابل پیش بینی است و باید حتما یک حمایت کننده مالی داشته باشد.
  • بودجه از طریق جمع بودجه برای هر یک از اقلام قابل تحویل باشد.
  • (CBS)
  • عمده هزینه های معمولا مربوط به منابع کاری و مصرفی پروژ ها می باشد
  • برای تامین هزینه های پروژه یک اسپانسر ضروری است.اسپانسر ممکن است کارفرما یا مشتری پروژه و یا سازمان مستقل باشد در استاندارد های مدیریت پروژه توصیه شده تا وقتی حامی پروژه مشخص نشده ، هیچ اقدامی انجام نشود.
  • فرایند های تولید و عملیات
  • پروژه ها
  • ادامه دارند (تکرار یک فرایند بارها و بارها انجام می گیرد)
  • تولید خروجی ها یکسان در هر بار تکرار فر ایند
  • غیر تکراری و موقتی اند
  • شروع و ختم دارند
  • تولید خروجی منحصر به فرد دارند
  • استفاده از مدلهای مدیریت پروژه
  • استفاده از برنامه ریزی تولید
  • Production planning
  • انتخاب مدل مناسب برای برنامه ریزی فرایند
  • تکرارپذیر؟
  • Pm techniques
  • Yes
  • No

  • تاخیر در پروژه
  • WBS فعالیتی است که ناخودآگاه تعهدی نسبت به انجام فعالیتها طبق برنامه زمانبندی در تیم پروژه ایجاد می کند که خود بخود مانع از به تاخیر افتادن پروژه می گردد.
  • مهمترین رسالت مدیریت پروژه ایجاد تعهد و مسئولیت در قبال برنامه زمانبندی است که مانع از به تاخیر افتادن پروژه و هزینه های مرتبط می گردد.
  • هزینه های ناشی از تاخیر پروژه:
  • ۱- هزینه دیر رسیدن به بهره برداری و یا سود از دست رفته:
  • بر اساس امار منتشره سازمان مدیریت وبرنامه ریزی در سال ۸۰، متوسط زمان اتمام پروژه های ملی در کشور نزدیک به ۲٫۲ برابر زمان برنامه ریزی شده در پروژه ها بوده است.
  • فقط در پروژه کلان فازهای ۶و۷و۸ پارس جنوبی ،به ازای هرروزتاخیر دربهره برداری از پروژه ،کشورزیانی معادل ۵۰۰۰۰۰۰ دلار متحمل میشود.
  • ۶سال* ۳۶۵ روز* ۵۰۰۰۰۰۰ دلار=(۱۱میلیارد دلار)
  • اگر هزینه احداث هر مدرسه ۱۰۰۰ میلیون تومان باشد با ان می توان ۱۱۰۰۰مدرسه ایجاد کرد.

  • ۲- هزینه گران شدن منابع مصرفی
  • با در نظر گرفتن نرخ تورم ۲۰ درصد ساختمان با هزینه ۱۵۰ میلیون تومانی پس از یک سال هزینه ای معادل ۱۸۰ میلیون تومان دارد.
  • ۳- هزینه تمدید مجوز ها و پیمان نامه ها (مجوز های شهرداری باطل می گردد هزینه های out source افزایش می یابد)
  • ۴-هزینه بهره سرمایه صرف شده ( سرمایه می توانست در جای دیگری که سوددهی آن با نرخ بهره i است سرمایه گذاری شود.که این نرخ بهره بیشتر از MARR است)
  • هزینه های فوق نامشهود است
  • ۵- ضرر از دست دادن بازار رقابت
  • تاخیر در طرحهای انرژی پارس جنوبی باعث شده کشور قطر ۴ برابر ایران از این حوزه مشترک استفاده کند
  • ۶- با به تعویق افتادن تکمیل پروژه ، ممکن است پروژه غیر اقتصادی است
  • باعث افزایش هزینه های پیش بینی شده است که باتکنیکهای اقتصاد مهندسی می توان اقتصادی بودن پروژه را تعیین نمود

  • ۷- ضرر ناشی ازعدم اشتغالزایی کشور افزایش بیکاری افزایش فقر،جرم وجنایت
  • ۸- ضرر ناشی از کاهش در امد دولت
  • ذینفعان پروژه:
  • الف: ذینفعان داخلی: مستقیما در گیر کار پروژه هستند
  • ۱- حامی مالی پروژه : شخص یا ارگان یا سازمانی که مسئولیت تامین مالی پروژه را برعهده دارد. در بیانیه کار توصیه شده تا وقتی اسپانسر مشخص نیست و تعهدات لازم به امضا نرسیده کاری انجام نشود
  • از جمله مهمترین دلایل شکست پروژه ها ضعف سازمان تامین کننده منابع مالی و تغییر مدریت و اولویتهای انان می باشد.
  • ۲-کارفرما:سازمان یا گروهی است که مسئولیت هدایت پروژه را بر عهده دارد
  • وظایف کارفرما انتخاب مدیر پروژه ، تعریف نیازها، هدفها، تصویب پروژه، آموزش کارکنان، کنترل پیشرفت پروژه و….. می باشد.
  • ۳- مدیر و تیم پروژه:مسئول اصلی کیفیت و تحویل اقلام تحویل شدنی که جایگاه اعضا در مشخص شده است.
  • OBS
  • ۴-مشتریان پروژه ( ) : فرد یا سازمانی که اقلام تحویل شدنی به او تحویل می شود.
  • customer

  • ۶-مشاور وظیفه طراحی ونظارت بر پروژه را بر عهده دارد. در کنار کارفرما و به عنوان کارشناس او عمل می کند انتخاب پیمانکار و نظارت بر حسن انجام کار بر عهده پیمانکار است.
  • (consultant)
  • ۷- پیمانکار سازمانها ، افراد یا ارگانهایی که تمام یا بخشی از پروژه را در چهر چوب کیفیت ، زمان ، بودجه به صورت انجام می دهد.
  • (contractors)
  • (out sorce)
  • ب-دنیفعان خارجی :
  • رقبای رسانه ها،تشکل ها،خریداران-بهره برداران،سازمانها،سهامداران،شهروندان محیط زیست
  • نرم افزارهای مدیریت پروژه:
  • Microsoft project :متداولترین نرم افزار مدیریت پروژه است وتکامل ان از۱۹۹۲ادامه دارد user friendly(ابزارکاره ای اموزشی وتجاری وتولیدی ساده)
  • Msp or macro soft project :بیشترین کاربرد را در ایران دارد
  • Primavera:متداولترین نرم افزارحرفه ای است.
  • محدودیتهای سه گانه در مدیریت پروژه:
  • ۱- محدوده پروژه:
  • Scope
  • time
  • cost
  • ۲- محدوده زمانی
  • ۳- محدوده هزینه
برچسبها
محصولات مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

0