پاور پوینت :ارائه راه آهن و حمل ونقل
فایل زیر شامل
۱- عدد فایل پاور(قابل ویرایش) به تعداد ۷۲ اسلاید است
قسمتی از متن پاور

سیر تحولی راه آهن
راه آهن و حمل ونقل
سیر تحولی راه آهن
تاریخچه:
– هدف هر جامعه سازمان یافته حمل ونقل ایمن و سریع انسان و کالا است. – تحولات اساسی در توسعه ی حمل و نقل : اختراع چرخ ، راه آهن و هواپیما – راه آهن به شکل امروزی : اوایل قرن ۱۹ در معادن انگلیس
- حرکت گاری ها و واگن ها بر روی ریل های فلزی در معادن آلسس در نقاشی مربوط به قرن ۱۶ میلادی در شهر باسل سوئیس
- حرکت گاری ها بر روی شیارهای ایجاد شده روی سنگفرش ها در زمان رمی ها
- شیارهای عمیق موجود در زمین های صخره ای برای انتقال تخته سنگ های مرمر توسط یونانی های باستان
- حرکت هدایت شده ی کالسکه ها بر روی راه های لجن زار با قرار دادن ناودانیهای چوبی در یونان باستان
پیشتازان راه آهن امروزی:
عصر طلایی راه آهن:
عوامل تاثیرگذار بر توسعه ی راه آهن:
-
- انقلاب صنعتی
- کشف قوه ی بخار
- بهره برداری وسیع از معادن زغال سنگ و سنگ آهن
– اولین خطوط راه آهن در کشورهای اروپایی : سالهای ۱۸۳۰
– حداکثر تراکم در شبکه های راه آهن : اوایل قرن ۲۰
– عامل رشد سریع راه اهن : سرعت زیاد
– عملکردهای موتور های بخار در مراحل ازمایشی:
– عملکردهای موتور های بخار در مراحل ازمایشی:
-
- سال ۱۸۳۵- سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت – انگلیس
- سال ۱۸۹۰- سرعت ۱۴۴ کیلومتر در ساعت – فرانسه
- سال ۱۹۳۰- سرعت ۲۱۳ کیلومتر در ساعت – آلمان
– حداکثر سرعت در عمل: تا سرعت آزمایشی
توسعه ی بیشتر راه آهن تابع عوامل زیر است:
توسعه ی بیشتر راه آهن تابع عوامل زیر است:
- به کارگیری توان کشش برقی در اوایل قرن ۲۰
- ارسال علائم و کنترل از راه دور به صورت مرکزی قبل از جنگ جهانی دوم
راه اهن و سایر سیستم های حمل و نقل رقیب:
– رقابت حمل و نقل ریلی با هواپیماها و اتومبیل های شخصی
– تحت تاثیر فشار ناشی از رقابت ، راه اهن باید راه توسعه و نوگرایی موارد زیر را انتخاب می نمود:
- کاهش هزینه های حمل و نقل
- سازماندهی بهتر
- بهبود خدمات ارائه شده
- افزایش سرعت
نتایج رقابت:
نتایج رقابت:
- راه آهن های سریع السیر (سرعت های ۳۰۰-۲۵۰ کیلومتر در ساعت)
- حمل و نقل ترکیبی
- جابه جایی حجم زیاد مسافر و کالا (خدمات ترددی)
- جابه جایی حجم زیاد بار (بارهای فله ای)
- قطارهای هوارو
- قطارهای مغناطیسی
تحول در سازمان راه آهن ها:
– اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ : تشکیلات شرکت های راه آهن به صورت فعالیت های کوچک تجاری خصوصی .
– عوامل موثر در ملی کردن راه آهن ها توسط دولت ها در سال های ۱۹۳۵ تا ۱۹۶۰:
- اهمیت استراتژیک راه آهن از نظر اقتصادی و امنیتی
- کسری های اقتصادی
– نتایج دولتی شدن بسیاری از راه اهن ها (سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰):
– نتایج دولتی شدن بسیاری از راه اهن ها (سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰):
-
- توسعه ی سازمان یافته حمل و نقل ریلی در مقیاس ملی
- عدم تمایل و بی تفاوتی نسبت به نوگرایی
- افزایش زیان های اقتصادی
– توسعه ی بازارحمل ونقل در اواخر سال های ۱۹۸۰منجر به موارد زیر در سازمان های راه آهن شد:
-
- کاهش هزینه
- استفاده از فناوری جدید
- به کارگیری بهتربرتری های خود
- نوگرایی به منظور داشتن توان رقابت در بازار حمل ونقل
خصوصی سازی راه آهن های ملی برخی کشورها نظیر ژاپن،انگلیس وسوئد
خصوصیات حمل ونقل ریلی